.SE

.COM

Följs oss på:

Fine fragrance – Fine art

Fotografi som upplöser gränserna mellan måleri och fotografi. Med nyfikenhet och lust skapar fotografen Dawid dynamiska konstverk utan begränsningar för betraktarens öga.

 

SG79|STHLM är något så enkelt som den adress där idéer och dofter skapas. Dofter utan begränsning till mode, livsstil eller andra multinationella varumärken, bara fina dofter för dig att utforska och njuta av.

 

Om SG79|STHLM

SG79|STHLM är en växande serie dofter som skapades av Romella år 2015 tillsammans med den kända konstnären Dawids fotografier som bas. Nya dofter läggs regelbundet till kollektionen där du kan hitta just din eller dina dofter som betyder något speciellt för just dig. Dofter handlar mycket om din egen smak, dina tolkningar, minnen och associationer - precis som med konstfotografier. SG79|STHLM står för adressen där idéerna till doftserien skapas - Sibyllegatan 79 i Stockholm.

 

När Romella såg konstnären Dawids fotografier kände man att tolkningsutrymmet i bilderna skulle kunna ha sin motsvarighet i en parfym, som även den är ett mångfasetterat konstverk. Dofter som kräver ett engagemang och mod hos mottagaren, som låter bäraren själv skapa sina egna associationer. Parfymerna i serien SG79|STHLM komponerades sedan i samarbete med Givaudan och Mane – två av Frankrikes mest erkända parfymhus. Förpackningar och flaskor är stilrent utformade för att det som möter ögat ska gå hand i hand med upplevelsen av dofterna.

 

Många av de bilder som utgör basen för dofterna i SG79|STHLM visar just olika sidor av Stockholm. Precis som staden har sina motsatser i de tunga stenhusen med sina ljusa fasadkulörer så är dofterna komponerade för att dess delar ska spela mot, och med, varandra. Blommor och annan växtlighet har alltid funnits med då parfymer har skapats, och här är de också en ingrediens i skapandet av en bild. Till några av de senaste parfymerna i serien SG79|STHLM har Dawid använt kamerans egenheter för att förvandla en växt till en närmast fritt svävande, självlysande organism. Hans fotografi – snarare än blomman den avbildar – har sedan fått vara det frö som våra parfymörer utgått från.

 

Kombinationen fotografi och parfym kan först kännas långsökt, men egentligen finns det ett nära släktskap. Precis som ett fotografi kan få dig att minnas en doft kan en doft skapa bilder för ditt inre öga. Det är två endimensionella sinnesintryck som har sin motsats i varandra, och tillblivelsen av de olika parfymerna i serien SG79|STHLM är också en brygga mellan dessa världar. Våra parfymörer startar helt enkelt med ett av Dawids fotografier. De arbetar sedan fram ett doftackord med toppnoter, mellannoter och basnoter som blir bildens osynliga spegelbild – en konstnärs kommunikation med en annan. Resultatet är upp till var och en att tolka. Kanske får du helt andra associationer än vad både Dawid och någon av våra parfymörer utgick från när de skapade varsin del av verket.

 

Bakom serien SG79|STHLM står det svenska företaget Romella som har lång erfarenhet av parfymbranschen.  Romella har tidigare skapat parfymkollektioner för välkända varumärken som Gant, Björn Borg, Salming och Lexington. SG79|STHLM är Romellas första egna doftserie som tillverkas och förpackas i Sverige, vilket Romella är stolta över.

 

Om Dawid

Dawid hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse. Dawid är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han, i opposition mot de rådande dokumentära idealen, fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen.

 

Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för Dawid. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplöser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering.

 

Lust och nyfikenheten är drivkraften och arbetena spänner över inte mindre än fem decennier. Det är ofta längre serier som hölls samman av både visuella och konceptuella egenskaper. Seendet och fotografin står i fokus och trots sina olikheter formar verken en väv där de tidigaste och senaste arbetena förenas, oberoende av om de tillkommit på eget initiativ, som serierna med vapen och flimrande teveskärmar, eller som uppdrag för japanska modetidskrifter eller bilföretag.

About Dawid text by: Niclas Östlind

MENY